Tuesday, 17 November 2015

STRAWBERRY CHEESECAKE

Tänkte bjuda på två små bilder från i somras då vi firade min födelsedag och jag hade bakat en AMAZING New York cheesecake. Definitivt ett av de bättre bakverken jag någonsin lyckats åstadkomma. Nu när det är regnigt och blåsigt ute (jag har vägrat att röra mig för långt utanför dörren idag) så ville jag liva upp mig själv genom att kolla på sommarbilder.

Här har ni receptet på denna underbara cheesecake med inspiration från Leila Lindholms blueberry cheesecake:

New York cheesecake
Kexbotten
  • 300 g digestivekex
  • 150 g smör
Cheesecakesmet
  • 600 g philadelphiaost
  • 2 1/2 dl kesella 10%
  • 1 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 ekologiska ägg
  • 1 dl vispgrädde
  • 200 g vit kvalitetschoklad

  • Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör. Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna. Höj temperaturen i ugnen till 200 grader. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål. Blanda i strösocker och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten. Häll smeten över kexbottnen och grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.





Just nu händer det faktiskt inte så mycket spännande i min vardag. Det enda jag gör är att plugga, äta, sova känns det som. Därav blir det lite brister i uppdatering, stå ut!
Ta hand om er!
x

Here's two pictures from this summer when we were celebrating my birthday and I had made this AMAZING New York cheesecake. Definitely one of the better cakes I have ever made. When it's cold, rainy and windy outside (I refuse to move too far away from the house) I like to give myself a boost by looking at old pictures from summer.

Here you have the recipe for this delicious cheesecake with inspiration from Leila Lindholm's blueberry cheesecake: 

New York cheesecake

Biscuitbase:
300 g digestive 
150 g butter

Cheesecake mixture:
600 g cream cheese
2 1/2 dl quark 10%
1 dl sugar
2 teaspoons vanilla sugar
3 eco eggs
1 dl whipping cream
200 g white quality chocolate 

Heat oven to 175C. Crumble the biscuits finely in a mixer and mix the crumbles with melted butter. Press the base into a tin, 24 cm. Bake in the middle of the oven for 10 minutes, leave to cool down. Rise the temperature in the oven to 200C. Whip the cream cheese and quark creamy in a bowl. Put in sugar and vanilla sugar. Mix in one egg at a time and at last the cream. Break your chocolate into pieces and melt in a water-bath and then pour it into the mixture. Pour the mixture over your biscuitbase and bake the cake on the middleshelf for 40 min. Cover the cake with foil when it gets golden brown, don't let it get too dark. Turn off the oven and then leave the cake in the oven for another 30 min.

Right now, not much is happening in my life. It goes on repeat; studying, eating, sleeping. Therefore I don't update as often, hold on!
Take care!
x

No comments:

Post a Comment