Tuesday, 2 February 2016

SO MUCH TO DO, SO LITTLE TIME


Hej på er!
Hur är det med er idag? Är det bra? Bra.
Jag sitter just nu på Starbucks och försöker få lite jobb och plugg undanstökat. Lättare sagt än gjort. Jag vet inte vad det är med mig den här veckan, är super ofokuserad. Världens sämsta timing eftersom jag har extremt mycket att göra den här veckan, suck. Men, jag ska inte tråka ut er med mitt gnällande.

Jag var med om något jättekomiskt idag. Förra veckan skrev jag upp mig på två event som egentligen var för de som läser reklam, PR osv men jag kände att det kunde vara kul att bredda mina vyer lite. Jag tycker att reklam, PR och de kreativa bitarna av marknadsföring är jättekul så varför inte liksom? När jag kom dit satte jag mig vid de andra tjejerna från min klass som också hade skrivit upp mig för eventet. Så vi var 5 stycken från vår klass som var där, alltid trevligt med bekanta ansikten. :)

Han som håller i eventet börjar prata och i introduktionen får vi reda på att vi ska få en uppgift i slutet av föreläsningen. En uppgift, som vi ska presentera inför hela gruppen OCH föreläsarna (som är personer med bra kontakter som man inte vill skämma ut sig framför) och föreläsarna ska agera jury för att bestämma vilken grupp som gör bäst ifrån sig. Jahapp. Det här känns ju bra. Jag ska även tillägga att resterande deltagare i eventet är mestadels sista års elever som har läst reklam, PR osv i tre år redan. Yay.

Det blir dags för slutet av föreläsningen och vi får reda på att vi ska göra en kampanj för ett företag som det inte går så bra för just nu, vi får en timme som förberedelse och sedan ska vi pitcha vår idé på 90 sekunder framför hela gruppen. Det var bara att sätta igång, det kändes väl helt okej när timmen sedan hade gått. Några andra grupper redovisar innan oss som gör väldigt bra ifrån sig. När det är vår tur har vi redan bestämt oss för att prata snabbt och kort för att hinna pitcha allt på 90 sekunder. Efter 50 sekunder har vi alla sagt vårt. 40 sekunder kvar, jahapp. Bra utnyttjat av vår tids spann där ja. Vi satte oss ner, resterande grupper presenterade och till slut skulle juryn bestämma en vinnare. Vem tror ni vinner hela skiten? Jo, första års eleverna från Marketing. He he he.
Det var nog det sjukaste jag har varit med om än så länge..

Summan av kardemumman: Känner du att du vill jobba inom ett annat fält en det du studerar kan du absolut lyckas med det bara du sätter dig in i det. Vi lyckades vinna över sistaårselever och de som redan studerar Advertising, PR och Media i deras eget område. Yay.
x

Hello everyone!
How are you doing today? Good? Good. 
I'm sitting at Starbucks at the moment trying to get some work done. Easier said than done to be honest. I don't know what's wrong with me this week, I'm slacking a lot and I'm not very focus. The worst timing ever since this is my busiest week so far this term, sigh. But, now I won't bore you with my whining. 

I had a very odd experience today at school. Last week I signed up for a Advertising, PR, Media event just for fun. I enjoy the creative bits of Marketing so I thought, why not? When I arrived at the event today, I discovered that there actually where 4 other girls from my class there, so I wasn't alone. :)

The guy who arranged the event started talking and in the introduction he announced that we were getting a task to complete at the end of the lecture. A task that we were supposed to present to the entire group AND the guest speakers (who are kind of important people to make an impression on) kind of like Dragon's Den. And the guest speakers were then supposed to JUDGE us on our performance and select a winner. Oh dear. That felt just great. Let me just point out that most of the students at the event already studied advertising as their major and where third year students. Great.

At the end of the lecture we are briefed on the task which is that we are going to create a campaign for a company that's not doing too well, we get one hour to prepare and then we're supposed to pitch our idea in 90 seconds infront of the entire group. We got started and actually got a pretty good idea ready, but not on a third-year-student-level at all. The presentations start and the others are so good.. When it's our turn we all agreed that we had to speak as fast as possible and keep it short. After 50 seconds we are finished.. with 40 seconds to go. Embarrassing? Yes. After the other's had presented the judges picked a winner. Who do you think wins the entire thing? Oh yes, the first year students from Marketing. Lol. That's the most bizarre thing that's happened to me so far this year..

So, to summarize the experience: If you feel like you want to work in another field than the one that you're currently studying you can absolutely do so, with the right mindset and will you can accomplish anything. We beat third year students and people who were studying the subject the task was all about even though we were first years. Yay.
x

2 comments:

  1. Åh, känner igen mig! sitter just nu och dricker kaffe och BORDEEEEE plugga. Men istället läser jag din blogg ;) haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såå skönt att inte vara ensam med det här! Haha.. :)

      Delete